30 DECEMBER 1925.
1106
„Montessori, als zou een kind na een behaald succes
- het precies inschuiven van de bekende cilinders bijv.
„stil worden van geluk, en wij waren het er over eens, dat
„althans onze Hollandsche kinderen meestal anders doen.
„In het kort zij hier dus gezegd: de bewaarschool moet
„zorgen voor spel, voor gepaste, geestelijke en lichamelijke
„ontwikkeling."
Mijnheer de Voorzitter. Dit betoog van een hoogstaand
Christelijk paedagoog kunnen wij volkomen onderschrijven,
voor wat betreft het algemeene nut van bewaarscholen.
Maar, en nu komt „des Pudels Kern", nu zijn er onder
onze bevolking velen, die het met het algemeene betoog
volkomen eens zijn, doch die niet geneigd zijn hun kinderen
te zenden naar religieuze of andere bijzondere bewaarscholen.
Niet naar religieuze, omdat zij voor zich dit niet goed voor
hun kinderen vindenniet naar andere, 't is niet mijn be
doeling andere bewaarscholen te na te spreken, doch de
bijzondere Fröbelschool van het „Nut" is me als zeer goed
bekend; waarom dan niet naar deze? Deze scholen zijn,
althans voor een deel der bevolking, te duur.
Er is in mijne algemeene beschouwing ter dezer zake,
reeds gewezen op het feit, dat de zeer velen, die goed voor
bereidend onderwijs voor hunne kinderen wenschen, los van
religieuze of politieke strekking, zich met deze eenvoudige
afwijzing niet tevreden kunnen stellen. De op touw gezette
actie ervoor is dan ook reeds begonnen.
En waar nu de geest van de pacificatie van het onderwijs
medebrengt, dat ook de wenschen en eischen van deze
ouders moeten worden ingewilligd, daar komt het me voor,
dat Burgemeester en Wethouders er niet af zijn met een
eenvoudige verwijzing naar een raadsbesluit, dat tegen elk
pacificatie-beginsel indruischt. Hoe dit pacifistisch streven
wordt opgevat, leert ons de behandeling van dit onderwerp
in de gemeenten: Arnhem, Culemborg, Lochem, Delft,
Dordrecht, Gouda, Den Haag, Leiden, Maassluis, Rotterdam,
Schiedam, Vlaardingen, Amsterdam, Haarlem, Hoorn, Pur-