-14-
17 JANUARI 1962.
al te veel gebeurd een toneelzaal met muziek- en concertzaal te
combineren. Maar de akoestische beginselen van toneel en muziek
- U weet het - zijn principieel contraire zaken. Een zodanige com
binatie is dus altijd beneden het peil waarop een stad als Breda zich
mag en moet stellen. Men kan ook trachten bovendien nog van zo
danige zsaii gebruik te maken als congresruimte, maar een congres
ruimte inde eigenlijke betekenis van het woord stelt weer zijn eigen
specifieke eisen, b.v.wat de keukenaccommodatie betreft. Ook wat
de plaats en zitruimte voor publiek en pers betreft. Een congresruimte
stelt hoge eisen wat de keukenaccommodatie betreft, die de eisen
voor schouwburg of muziekzaal verre te boven gaan. In een theater
zit men enige uren in rijen achter elkaar. Tijdens een congres van
een of meer dagen wordt dat een onhoudbare situatie. Men heeft
dan behoefte aan een gelijkvloerse opstelling van stoelen en tafel
tjes. Op zijn beurt stelt men weer veel hogere eisen aan de inrich
ting van een congresruimte dan aan die van een tentoonstellings
hal. Een congresruimte verlangt een chique aankleding, bij een
tentoonstellingshal kan men met het scheppen van eenvoudige ruimte
en indeling volstaan.
Tentoonstellingen houden in congresruimten - ik heb daar voorbeel
den van gezien in de praktijk - leidt in de kortst mogelijke tijd tot
een ruïneus gebmik en de ondergang van het z.g. als gemeenschaps
huis gebezigde Mehrzweck-Gebaüde.
Men ziet in de praktijk nog andere meerzijdige gebruiken van deze
gebouwen en natuurlijk worden ze daartoe met allerlei moderne
technische hulpmiddelen, die vaak zeer kostbaar zijn - z.g. "ge
schikt" gemaakt.
Mijn ervaring en overtuiging is, dat het veelal allemaal zeer kost
bare en op de duur onhoudbare mislukkingen zijn. Zo ziet men b.v.
het gebruik van deze gecombineerde gemeenschapshuizen, gehoor
zalen, congresgebouwen,tentoonstellingshallen, muziekzalen, feest
en danszalen, theaters voor kunst- met grote en kleine k- ook nog
als "geschikt gemaakt voor" sport doeleinden, voor tennisbanen,
gymnastiekzalen en liefst als "het even kan", ook voor kunstijsbaan.
Welnu dames en heren,ons college is tot het waardevol inzicht ge
komen, dat wij nooit en te nimmer deze weg zullen inslaan. Wij
zullen eerder verdragen en dulden de ongemotiveerde klacht, dat
het allemaal zo lang duurt, dat het allemaal zoveel geld kost, dat
het allemaal nog zo zeer in de lucht hangt, dan dat wij de Bredase
temeenschap accommodaties geven, die straks blijken niet goed
mctioneel te zijn voor ieder van de gestelde specifieke doelein
den, die te klein of te groot, of wat het ergste is, niet lOO^o ge
schikt zijn voor welk doel dan ook. Wij prefereren bewust en met
overtuiging de langere en meer kostbare weg, nl. om voor ieder
doel de eigen specifieke maar dan ook alleszins aangepaste en
adequate accommodatie te creëren. Dat wil zeggen: Wij bouwen
dus een schouwburg voor het toneel.
Wij bouwen dank zij de hulp van de industrie een aparte congres
zaal - akoestisch mede afgestemd op concerten - voorzien van keu
kenaccommodatie voor 800 personen en een aparte zeer eenvoudige
tentoonstellingshal. Het ontwerp voor beide komt eerstdaags gereed.
De aangewezen plaats daarvoor is het Chasseeveld, omdat dit gebouw