70 12 FEBRUARI 1970 Wat vond men indertijd van een film als "Green Pastores"? Wat vindt men van de foto's van World Press; die zijn geraffineerd, maar soms ook sadistisch en obsceen. Maar, zo zal men mij tegenwerpen, bij dergelijke voorbeelden valt de eerlijke intentie niet te betwijfelen, dus; geen aantasting van de goede zeden of andermans levensbeschouwing of confessie! Ik wil erop wijzen dat zo'n intentie uitermate moeilijk te Eeilen valt. Is de Decamerone niet geschreven onder de druk van de onderdduizend doden aan de pest in Florence in die paar maanden tos sen maart en augustus 1348? Is de intentie van die schrijver niet een aan klacht tegen de kerk van zijn tijd en werd die niet op veel plaatsen onder schreven? Savonarola verbrandde het boek en de kerk zette het op de index. Zouden Isherwoods figuren als Sally Bowles of mr. Norris -- een heel beruchte man -- hier op de planken mogen staan, zij die zozeer de depravatie van de Berlijnse metropool in de dertiger jaren uitbeelden? Wij kunnen daar toch niet meer spreken van een pure intentie? De bedoeling van de schrijver is juist door het choqueren ons de bestaande toestand onder ogen te brengen. Nu ligt het niet in mijn bedoeling een uitgebreide ver handeling over deze materie te geven, hoewel het wel belangwekkend is om bijv. te vermelden dat Bracciolini niet slechts tot de pauselijke kan selarij behoorde, maar dat zijn Facetiae -- eigenlijk te vertalen als "geestigheden", maar dat is in dezen wel een understatement -- bijzonder in de smaak vielen aan het pauselijke hof; iedereen was daar amused. Een Rabelais is nooit verboden om zijn schunnigheden, maar uitsluitend om zijn ondermijning van het gezag van de kerkelijke hoog waardigheidsbekleders. Allerlei beschrijvingen van sexuele aberraties -- als u wilt: perverse pornografie -- zijn te allen tijde gebracht en zonder enig resultaat onderdrukt. Typisch is daarbij dat het altijd van en voor mannen is. Alleen de Heptamerone is misschien een uitzondering, maar de rest, zelfs "L'histoire d'O" van Pauline Réage, is vrijwel zeker door mannen geschreven. Wat mij bij vergelijking steeds meer opvalt is dat een "hard core" detective, élke "hard core" detective en élke verfilming daarvan veel cruer, veel perverser en veel sadistischer is dan welk zgn. pervers boek of toneelstuk of film ook. Denkt u bijv. aan "Le repos du guerrier", aan'Tm curious yellow" en voor mijn part aan Oswald Kolle's films, volgens een Breukels S. G. P.-raadslid zedekwetsend, zedenverwilderend en godsonterend. Waarom dat verschil? Bij de sexbeleving zit er altijd een zekere psychische spanning achter, bij de detective zelden of nooit. Voor de laatste geldt daardoor nöch de kwalificatie "art", nöch die van "outrage". Over de "Grand Guignol" wil ik niet praten, maar ik wil toch pogen met één ander voorbeeld de betrekkelijkheid van opvattingen te verdui delijken. Ik noem slechts een klein plaatsje in Limburg: Wahlwiller. Daar werden op Goede Vrijdag 1949 - - u herinnert zich dat allemaal heel goed --de (ik citeer de woordvoerder van het Heilig Officie: "pathelogisch-monsterachtige figuren die de kerkelijke kunst vervalsen en de tempel ontheiligen" verwijderd op hoog bevel van de bisschop van Roermond, na een veroordeling te Rome. Let wel: dit geschiedde 20 jaar geleden. Velen, onder wie van Duinkerken, verdedigden de Haas en zijn Kruiswegstatie, maar voor de autoriteiten bleef deze man,

Raadsnotulen en jaarverslagen

Breda - Notulen van de gemeenteraad | 1970 | | pagina 70