34 19 JANUARI 1976 met de affaire van het toneelstuk van De Sade dat door de burgemeester uit de schouwburg werd gehaald, en vond er een grote protestmeeting plaats op "Bou- vigne"onder leiding van het toenmalig raadslid Van Dun. Volgens insiders ik woonde zelf toen nog niet in Breda heeft dit in de Bredase situ atie nogal wat losgeslagen. Eén van de gevolgen daarvan was dat zich in Breda in hoge mate een pro ces van democratisering ging afspelen. Men zag al lerlei groepen en bewegingen opkomen, enerzijds groepen in de wijken, anderzijds bijvoorbeeld de wereldwinkel, kaboutergroepenhet J.A.C., het cul tureel café "De Trapkes" het speels-creatief cen trum. Voorts wijs ik op de instelling van de cul turele raad en op de bezetting van "Het Turfschip", terwijl de culturele raad een "Beyerd"-rapport over een toekomstig cultureel centrum heeft laten ver schijnen. De hier bedoelde periode wordt gekenmerkt door het vrij moeizaam reageren van het gemeentebestuur op dergelijke nieuwe processen. In de notities en in het preadvies wordt ervan uitgegaan dat cultuur iets voor alle individuen en groepen zou zijn. Wij hebben ons afgevraagd wat dat in de praktijk betekent. Daarin is naar ik meen iets terug te vinden van de enigszins moeizame sfeer van de commissievergaderingen die door de heer Van As- seldonk is geschetst. Wat betekent namelijk cultuur voor alle individuen en groepen? Ik denk dat men in dit verband moet kijken hoe de maatschappij in elkaar zit. Op het culturele terrein ziet men een duidelijke scheiding tussen Kunst met een grote "K" schouwburg, "de Beyerd"museum, muziek school en de kunst met een kleine "k", de kunst voor de gewone man. Dit punt is landelijk ook al veel langer in discussie. Cultuur is eigenlijk van ouds deze situatie is historisch gegroeid gericht geweest op de mensen die gebruik konden ma ken van de mogelijkheden die werden geschapen; men spreekt daarom ook wel van elitecultuur. In dit ver-

Raadsnotulen en jaarverslagen

Breda - Notulen van de gemeenteraad | 1976 | | pagina 34