19 JANUARI 1976
77
coloog ben, heb ik in de tijd dat ik nu in de poli
tiek meedraai begrepen dat "politiek" eigenlijk het
doen van keuzen inhoudt. Welnu, vanavond zullen wij
werkelijk een keuze moeten doen.
Bij de discussie in onze fracties zijn wij
even ingegaan op de vraag wat het karakter van de
taptoe zou zijn. Zoals ook in het voorstel staat,
is deze taptoe overwegend militair van aard. Welis
waar zou 40 van de inbreng door burgercorpsen kun
nen worden geleverd, maar 60 is toch altijd nog
van militair karakter. Er staat ook uitdrukkelijk
in het voorstel dat een duidelijk militair karakter
zal worden gehandhaafd. Met betrekking tot de dis
cussie over het militarisme neemt onze groepering
twee standpunten in. Enerzijds is men van mening
dat kan worden gesteld dat het leger een noodzake
lijk kwaad is, terwijl andere leden van de federa
tie van mening zijn dat ook bij het woord "noodza
kelijk" nog vraagtekens zouden kunnen worden gezet.
In ieder geval zal men in onze fracties geen grote
militaristen tegenkomen.
Wat zijn nu de bezwaren tegen de taptoe die in
dit voorstel wordt gepresenteerd? De taptoe heeft
een militair karakter. Het woord "taptoe" heeft op
zichzelf reeds een militaire betekenis: het riekt
al enigszins naar het militarisme. Als ik het van
vroegere lessen Nederlands goed heb onthouden, dan
komt het woord voort uit het feit dat vroeger om
een uur of tien in de kazerne de tap werd toege
draaid, waarbij de "taptoe" werd geblazen. De oor
sprong van het woord "taptoe" is dus al van militai
re aard. Voorts zal de taptoe op een zeer militair
terrein worden gehouden, namelijk op het K.M.A. ter
rein, waardoor het militaire karakter extra zal wor
den geaccentueerd.
De VOORZITTER: "Van Dale" misschien dat u
daar iets aan hebt vermeldt bij taptoe: "sig
naal om de soldaten s avonds te waarschuwen naar
hunnen tentenkwartieren of kazernen te gaan