78
19 JANUARI 1976
De heer KAARSEMAKER: Ik heb in het weekeinde
geprobeerd een etymologisch woordenboek te krijgen,
maar het is mij niet gelukt: het was in geen enkele
Bredase boekhandel te krijgen. Overigens dank voor
deze uiteenzetting! Ik zat er in ieder geval niet
zo ver naast.
Een dergelijke militaire taptoe heeft een ro
mantiserende invloed op het gehele militaire krijgs
bedrijf. Het wordt allemaal vrolijk en "lustig"
voorgesteld. Ik zie dat het woord "lustig" de heer
Van Dongen wel aanspreekt en dat mag natuurlijk.
Wie ben ik om hem dat te verbieden? Ik ben nog wel
zó liberaal, dat ik ieder zijn genoegens gun!
In ieder geval spreekt deze romantiserende in
vloed ons niet zo geweldig aan. Deze heeft een ne
gatieve invloed op het bewustwordingsproces inzake
het vraagstuk van oorlog en vrede. Ik vind dit een
dermate belangrijk aspect, dat ik alleen op dat punt
al tot de conclusie kom dat de taptoe geen priori
teit heeft. Voorts wijs ik erop dat in "Keerpunt
'72", waaraan niet alle raadsleden gebonden zijn
maar waaraan ik mij toch wel een beetje gebonden
acht, uitdrukkelijk wordt vermeld dat al het over
bodige militaire vertoon moet worden afgeschaft.
In het voorstel staat: "De taptoe bezit een
belangrijke publiciteitswaardeomdat aan het eve
nement een attraktieve betekenis tot ver over de
Bredase grenzen kan worden toegekend. Deze Breda-
promotion betekent in verschillende opzichten een
impuls voor de stad." Nu zou men zich kunnen afvra
gen wat voor soort impuls dit is en wie er bij ge
baat zijn dat er een taptoe wordt gehouden. Ik kan
mij voorstellen dat de middenstand er belang bij
heeft en het is ook wel gebleken dat de middenstand
vóór de taptoe is. In een nieuwsbrief van januari
1976 wordt er alvast op vooruitgelopen dat de tap
toe zal worden gehouden. Dit blijkt althans uit het
actieprogramma, waarin wordt vermeld dat de koop
avonden in verband met "de Orangerie" zouden moeten
kunnen samenvallen met de taptoe. Hieruit blijkt