21 APRIL 1980 879 de Arbeid. Deze kiest voor bepaalde vormen van kunst die verwant zijn met socialistische doel stellingen, waarvoor ik verwijs naar pagina 6 van haar schriftuur. De trefwoorden zijn: "emancipato risch kunstbeleid", "maatschappelijk relevant" en "streven naar opheffing van achterstandssituaties", het sjibbolet van de Partij van de Arbeid. Zoals ik al zei kan kunst maatschappelijke betekenis hebben. Ik noem de "Guernica" van Picasso, de et sen van de latere Goya over de rampen van de oor log, Kathe Kollwitz en Heinrich BöllDit zijn voorbeelden waarbij een individuele kunstenaar zich uit over een maatschappelijke misstand. Ik wil ook nader ingaan op het begrip "emancipato risch". Ik heb, mij inlevend in dit beeld, een rondgang gemaakt langs de beeldhouwwerken in Breda en geprobeerd te ontdekken wat ik met dat begrip zou kunnen doen. Bij wijze van voorbeeld noem ik Judith en de wegtrekkende moeder met het kind. Ik meen dat hieraan wel een maatschappelijke beteke nis kan worden toegekend, maar dat niet van "eman cipatorisch" kan worden gesproken. De heer OOMEN: Denkt u niet dat mensen die naar "Judith" kijken zich niet zullen afvragen wat oorlog eigenlijk betekent en of wij nog wel moeten doorgaan met de bewapeningswedloop? Ik denk dat zo'n beeld het denkproces op gang kan brengen; het hoeft niet maar het kan. De heer KAMMERAAT: Dat kan natuurlijk ook door veel andere zaken gebeuren. De heer OOMEN: Dat willen wij ook! De heer KAMMERAAT: Maar wat is nu de speci fiek emancipatorische betekenis hiervan? De heer OOMEN: Het woord "emancipatorisch" is misschien wat moeilijk

Raadsnotulen en jaarverslagen

Breda - Notulen van de gemeenteraad | 1980 | | pagina 879