26 OKTOBER 1989
381
tieel via externe financiering aan de realisering van de nieuwe
of de gerenoveerde schouwburg kunnen bijdragen. Voordat onze
werkgroep, die al langer functioneert, voor deze aanpak opteer
de, is eerst het veld uitvoerig verkend. We hebben ook in den
lande een aantal geslaagde en mislukte sponsoroperaties geanaly
seerd, met name in de culturele sector. Er werden studiedagen en
symposia bezocht en er werd steeds teruggekoppeld naar de sector
cultuur en naar de wethouder. We hebben ons vooral laten overtui
gen in de mogelijkheden van externe financiering, in het overleg
met het dans- en muziektheater in Den Haag en het concertgebouw
in Amsterdam. Ook in den lande zijn er op dit moment duidelijke
voorbeelden bekend zoals in Maastricht, waar een substantieel
deel van de subsidiëring van het project door externen is gedra
gen. De mogelijkheden zijn er. Dat betekent eigenlijk dat het
initiatief bij de gemeente ligt en dat wij het niet overlaten
aan anderen Een van de voorwaarden van het hele proces is wel,
dat we ons straks zullen laten begeleiden door een extern bu
reau. In den lande zijn nauwelijks bureaus te vinden, die gespe
cialiseerd zijn in sponsoring van theaters en schouwburgen. Men
heeft dat wel in zijn pakket zitten maar het is niet specifiek
toegesneden op werkelijke grootschalige projecten. Dat betekent
dat sponsoring van culturele accommodaties tot nu toe vooral ge
start is vanuit het eigen initiatief, maar ook vanuit het eigen
geloof en het eigen enthousiasme. We moeten echter op dit moment
niet de illusie hebben, dat alles voor honderd procent zal luk
ken. Daarop doelen de twee woorden nin beginsel", zoals in het
preadvies en in het besluit opgenomen. Maar wij geloven er hei
lig in en wij zijn ervan overtuigd dat de nodige miljoenen bij
een gehaald kunnen worden.
De heer KOEKKOEK
Hoor ik het goed, de nodige miljoenen?
Wethouder ADANK
Ja, dat hoort U goed, maar daar kom ik zo meteen nog op terug.
Ik denk niet dat ik in extenso nu nog de voor- en nadelen van mo
del I en model II op een rijtje hoef te zetten Ik denk dat dat
in een eerder stadium voldoende is gebeurd. Als U er toch behoef
te aan hebt om dat nu nog een keer expliciet te horen, dan wil
ik dat best doen, maar de verschillende sprekers die zojuist aan
het woord zijn geweest, hebben mijns inziens elkaar overtuigd
van de meerwaarde van model II. Dit in tegenstelling tot wat de
heer Koekkoek beweert en daarin heeft hij gelijk. Ik heb dat ook
in de commissie zo aangegeven en ik ben ermee akkoord gegaan,
dat hij het zo formuleerde. Alleen in de volgende stap waren we
het niet helemaal met elkaar eens. In de notitie kunst en cul
tuur is gesproken over een model, waarin tenminste een aantal
kernelementen zou zitten. Die kernelementen, ofwel dat minimale
pakket van kunst en cultuur, en we praten dan over grote zaal,
kleine zaal, een filmstudio en een horeca-activiteitaangevuld
met een groot aantal andere zaken, die een schouwburg ook in fi
nanciële zin ten aanzien van de exploitatie een stuk interessan
ter zou kunnen maken, zouden alleen maar gerealiseerd kunnen wor
den als we voor honderd procent met onderbouwde argumenten ach
ter model II zouden gaan staan. Dat hebben we de afgelopen maan-