22 SEPTEMBER 1994
412
lijk werd aangenomen. De onroerend zaakbelasting, de voorlopige waardering van het gebouw
is inmiddels opgesteld en de te verwachten aanslag zal lager zijn dan nu is opgenomen. De publici-
teitskosten zijn hoger nu de grootschalige produkties nog uitblijven. De algemene kosten waren
in het raadsbesluit in overeenstemming met Berenschot. Nu zijn ze hoger, bijvoorbeeld door
onderhoud van de automatisering en omdat er zicht komt op de steeds ingewikkelder wordende
huishouding. En de subsidie van 2 ton is weggevallen. Aan de opbrengstenkant verminderingen
voor wat betreft de horeca. In 1992 hebben wij gerekend met het Jazz-festival en Carnaval, wij
hebben alle moeite gedaan om de evenementen in het Chassé Theater te krijgen, zonder resultaat.
Daarnaast zijn ook de marges in de horeca zowel aan de opbrengsten als wel aan de kostenkant,
salarissen en dergelijke, onder druk komen te staan. Wat betreft de opmerking over de bezoekers
aantallen: het raadsvoorstel gaat uit van eerdere ramingen van de bezoekersaantallen. College en
directie blijven uitgaan van een zo breed mogelijke programmering voor een zo breed mogelijk
publiek. In het in het bedrijfsplan aangehaalde W.V.C.-rapport "Podiumkunsten en Publiek" is
aangegeven dat de C.B.S.-onderzoeken onvoldoende recht doen aan de grote diversiteit van de
podiumkunsten. Een ruimere genre-indeling leidttot een aanmerkelijk grotere cultuurparticipatie,
overigens bevestigd door het onlangs gehouden onderzoek "De vergeten theaterbezoeker"In het
bedrijfsplan, dat is al eerder gemeld, zijn op pagina 11 en 12 genres opgenomen die in de C.B.S.-
cijfers niet aan bod komen, zoals religieuze muziek, harmonie, fanfare, folk en volksmuziek. Me
vrouw Boidin vraagt naar een gesprek met de doelgroep maar ik weet niet of zij de spelers of de
bezoekers bedoelt, maar de bezoekers zijn nogal diffuus om te benaderen denk ik. Dit deel van
het publiek bezoekt nu nog andere niet geregistreerde voorstellingen in andere accommodaties.
Het college en de directie streven er juist naar ook deze doelgroepen in het theatercomplex te halen
De heer VAN GURP
De E.O.-landdag is al 220.000 mensen in een keer.
Wethouder VAN FESSEM
Ik dacht even aan Pink Floyd, die schijnt ook goed te lopen. Maar dat is geen volksmuziek. Op
pagina 34 van het bedrijfsplan vindt u aanzetten voor mogelijkheden van grootschalige produkties
c.q. langdraaiende exclusieve produkties. Overigens kan ik u al enkele produkties met data-
indicaties geven. Een zwaar punt bij de CDA-fractie maar alle anderen hebben ook daarnaar
gevraagd. Ik praat dan over stevige opties tot contracten die in concept klaar zijn. Na beoordeling
van de artistieke kwaliteit en uit-onderhandeling van de financiële aspecten gaat het om de volgende
produkties. Eén heb ik al genoemd, de musical Suske en Wiske, zomer 1995, minimaal 43
voorstellingen, minimaal exclusiviteit Midden-West-Brabant. Twee: Mini en Maxi, programma
Scherzo, de eerste twee weken van september 1995. Drie: The Lord of the Rings, een grootschalig
familiedansspectakel, de wereldpremière in Breda, week 38 van september 1995. Black and Blue,
ik heb het wel gezegd in de commissie, misschien dat men even afwezig was, vijfjaar ononderbro
ken op Broadway. De originele versie komt naar Europa en wordt als reisproduktie neergezet in
circa acht Europese theaters, drie weken vanaf 16 oktober 1995, maximaal 24 voorstellingen in
de Benelux, alleen in Carré Amsterdam en Chassé Theater Breda. De Pavlowa-musical, geopteerd
voor de gehele maand maart 1996,42 voorstellingen exclusief voor Midden-West-Brabant. Verder
is er nog overleg over een serie André van Duin/nieuwe revue en komen er nog cabaretseries.
Voor 1996/1997 zijn reeds drie musicalseries in bespreking en ook voor 1996 zijn zomerbespelingen
in bespreking. De marketing-inspanning is reeds vol ingezet en zal ook de komende maanden
volgens plan een belangrijke rol gaan spelen. Bij het stappenplan kom ik daar op terug. Want
daarmee moeten we ook toeschouwers binnen krijgen. Het totale theatercomplex is van een niet
te becijferen waarde, het gebouw zelf, zijn inrichting straks, zijn bedrijfsvoering, zijn uitstraling.
Een dag Breda met theaterbezoek, de heer Bokkelkamp wees er al op, komt in beeld. Ons college
ziet dan ook geen aanleiding om de te behalen bezoekersaantallen bij te stellen. Wij hebben daarvoor