1 FEBRUARI 1996
69
Mevrouw HEESSELS
Bij de beoordeling van de beide voorstellen en zeker ten aanzien van de bestuursstructuur was
het voor de PvdA-fractie van belang of de raad op voldoende afstand wordt gezet. Dat is ook
eerder in de voorstellen aangegeven en die optiek hebben wij ook naar dit voorstel gekregen.
Naar onze mening geeft dit voorstel helder aan waar de bevoegdheden zitten. Een duidelijke
structuur wordt aangegeven en daaruit blijkt dat de invloed van de raad blijft ten aanzien van
de subsidieovereenkomst en daaraan gekoppeld het artistiek plan. Ik denk ook dat dat een van
de essentiële punten is, omdat je toch je subsidie baseert op het artistiek plan en daarin zit ook
die gemeentelijke invloed. Het uitgangspunt naar onze mening is dat er een duidelijke
zakelijke relatie ontstaat tussen enerzijds de gemeente en het theater en anderzijds de raad.
Mij is nog niet helemaal duidelijk hoe de overgang van personeel en gebouw wordt gereali
seerd. Ook in de commissie is daarnaar gevraagd, maar het antwoord was mij toen niet hele
maal duidelijk. Ten aanzien van de zakelijke relatie betekent dat, naar ons idee, dat het niet
zo is dat de gemeente automatisch fungeert als een soort suikeroom op de achtergrond die de
problemen die wel of niet op ons afkomen zal oplossen. Die verantwoordelijkheid ligt nu in
eerste instantie bij de directie, zoals dat bij een zakelijke onderneming het geval zou zijn.
Oplossingen in die zin zouden dus ook vanuit de directie moeten worden gepresenteerd.
Daaraan koppel ik tevens de subsidieovereenkomst. De heer Dubbelman heeft het ook al
gezegd, maar wij willen het hier ook nog heel nadrukkelijk zeggen: voor de PvdA-fractie is
met de gemeentelijke bijdrage van 6,5 miljoen de grens toch wel echt bereikt. De P.P.P.-
overeenkomst, die nog zal moeten worden afgesloten, dient naar onze mening ook een
financieel voordeel op te leveren. Het moet dus niet zo zijn dat wij daaraan nog extra
middelen moeten toekennen. Het laatste punt, waarover ook de heer Crul het heeft gehad,
betreft de amateurs. Hiervoor wil ik bij de subsidieovereenkomst en het artistiek plan heel
nadrukkelijk aandacht vragen. We zijn de afgelopen weken een aantal keren geconfronteerd
met het feit dat er fricties zijn tussen het theater en de amateurs. Op zich vind ik dat heel erg
jammer, want wij hebben ze heel erg hard nodig om dat theater binnen Breda te doen leven.
Wij vragen u of u uw aandacht erop wilt richten om de amateurs een plek te geven in het
Chassé Theater die zij verdienen.
De heer VERPAALEN
Indien het voorstel een privatisering zou hebben ingehouden, dan zou De Parel ja hebben
gezegd, want privatisering houdt in dat derden zich met het theater zouden bezighouden, met
hun eigen geld en inzet. Zij zouden dan de risico's lopen. Met het voorstel, zoals het er nu
ligt, verandert er voor de gemeente in financieel opzicht helemaal niets. De gemeente Breda
zal voortdurend blijven opdraaien voor de financiële risico's, want er is geen enkel reserve
fonds dat die risico's eventueel zou kunnen opvangen. Het enige wat we met dit voorstel
bereiken is dat de gemeenteraad, het hoogste orgaan, in wezen geen enkele invloed meer kan
uitoefenen op het beleid van de directie. Wij kunnen dat hoogstens indirect, via de algemene
aandeelhoudersvergadering, dus via de wethouder. Maar dat is pas achteraf, een jaar na dato,
want een algemene aandeelhoudersvergadering wordt maar één keer per jaar gehouden. Dus
pas dan kunnen wij wellicht het een en ander corrigeren, want voor de dagelijkse gang van
zaken hebben wij de Raad van Commissarissen en daar zit, terecht, de gemeente Breda niet
in. Het enige gevolg is derhalve dat wij ons zelf tekort gaan doen. Juist in een situatie waarin
door de huidige directie wordt gezegd dat zij geld tekort komt, is het noodzakelijk dat er een
wethouder is die de directie direct kan volgen, op de vingers kan tikken en die in deze raad
ook verantwoording kan afleggen. Door de gekozen constructie zal dat niet meer mogelijk
zijn. Vandaar dat wij ertegen zijn. Wij zijn ook tegen de Subsidieverordening. Waarom? Zij
is niet realistisch, er zijn diverse aannames die nog altijd niet zijn uitgekristalliseerd. Wij zijn
er ook op tegen omdat de cijfers op dit moment niet reëel zijn, want men komt weer