1 FEBRUARI 1996
70
800.000,— tekort en wij vinden eigenlijk dat zij een te zware druk legt op het totale cul
tuurbudget.
De heer HEEREN
Het nieuwe Chassé Theater blijft grote zorgen baren bij het college. De CD-fractie ziet ook
een opeenstapeling van problemen bij het nieuwe Chassé Theater. Dat is de reden dat mijn
fractie daarvoor geen medeverantwoordelijkheid wenst te dragen en daarom stemt de CD-
fractie tegen de agendapunten 24, 25 en 26.
De VOORZITTER
Het is inmiddels elf uur geweest en de afspraak is dat dan de vergadering op een ander
moment wordt voortgezet. Ik kan me voorstellen dat u de hoop hebt dat we rond half twaalf
de agenda kunnen afronden. Die hoop heb ik in ieder geval wel, zeker als we uitsluitend op
hoofdlijnen verder gaan en daar lijkt het op. Laten we in ieder geval de beslissing uitstellen
tot half twaalf. U bent het daarmee eens? Goed, dan geef ik nu het woord aan wethouder Van
Os.
Wethouder VAN OS
Ik begrijp dat ik me aan de hoofdlijnen moet houden, voorzitter. Dat probeer ik vaker te
doen, maar dan wordt mij verweten dat ik te kort ben. Echter, ik wil dat toch zo volhouden.
Een aantal fracties heeft nadrukkelijk aan de orde gesteld waarom dit voorstel hier ligt. Wij
hebben in september 1994 gezegd dat we die privatiseringsrichting opgaan. Dat was onze
bedoeling, met als nadrukkelijke wens de slagvaardigheid van het theater te vergroten.
Slagvaardigheid en exploitatie hebben in mijn beleving iets met elkaar te maken. Dat betekent
dat je enerzijds ervoor moet zorgen dat je zoveel mogelijk privatiseert, en anderzijds in de
gaten moet houden wat je dan als publiekrechtelijk orgaan op cultuurgebied wenst te bereiken
in het theater, dat je niet voor niets hebt neergezet. Met deze voorstellen proberen we al die
elementen te combineren. Het is, denk ik, een redelijk uniek gegeven dat u in deze raad niet
alleen een subsidieovereenkomst heeft, maar ook nadrukkelijk uitgewerkt de normering
waaraan het theater moet voldoen. Dat wens ik toch graag in deze raad te onderstrepen. Het
is een normering die door de theaterdirectie is gemaakt op basis van een artistiek plan dat
eerder ter kennisname van uw raad is gebracht. Dit is de normering, met het daarbij
behorende subsidiebedrag. Dit is de richting en de opdracht aan de Theater N.V. om dat zo
uit te werken. Als u mij nu vraagt naar garanties over die grens, dan weet u dat ik u die nu
niet geef, gelet op datgene wat nu aan de orde is. Aan de andere kant is dit in mijn ogen de
methode om die slagvaardige N.V. de mogelijkheid te geven om dat zoveel mogelijk te
beperken en wat mij betreft tot nul terug te brengen. Dat is de gedachte die daarachter zit. In
dat verband denk ik dat al uw opmerkingen over de amateursector op zich terecht zijn als het
gaat om het communicatieprobleem dat nu op sommige momenten opduikt. Dat is ook
nadrukkelijk onderwerp van gesprek tussen de theaterdirectie en de portefeuillehouder. Aan
de andere kant, en ik ben het met de heer Van Heusden eens dat het aantal speeldagen niet
hard staat gedefinieerd, staat in het bedrijfsplan aangegeven welke soorten amateurs er terecht
moeten kunnen en waaraan we dan moeten denken en er staan normeringen in over de kwali
teit. Ik zal zo spoedig mogelijk de schriftelijk gestelde vragen beantwoorden in welke context
dat dan ook gebeurt, uitgaande van de afspraken die wij eerder in deze raad hebben gemaakt.
En dat zegt dus iets over de prijzen van de zalen, maar ook iets over datgene wat de theaterdi
rectie moet bieden naast dat prijselement, want daarover zijn ook afspraken gemaakt. Men zal
voor een bepaalde ondersteuning zorgen, er zal een bepaalde techniek bij worden geleverd. In
het antwoord op de schriftelijke vragen zal ik niet alleen datgene wat is afgesproken op een
rijtje zetten, maar ook hoe we wensen dat daarmee wordt omgegaan, want dat laatste is, denk