19 FEBRUARI 2004
81
PvdA, dat men zich houdt aan het investeringsplafond. We kennen natuurlijk wel een paar voorbeel
den. Ik blijf ze elke keer maar noemen. Ik heb nog eens een keer de discussie nagelezen over Mezz -
toen 3,3 miljoen gulden - waarin mevrouw Boidin in de eerste bijdrage zei: dit is absoluut de top. En
het is naderhand 11 miljoen geworden. We weten hoe het ging bij de aanneming
De heer SNIER
Ter interruptie. Maar, mijnheer Boer, daar hebben we toch wel ontzettend veel van geleerd. Want dat
is de reden waarom wij bijvoorbeeld geen investeringsbeslissingen meer nemen, voordat we daar een
exploitatieplaatje naast hebben liggen. Dus ik zie erg veel vooruitgang op dat punt in de commissie.
De heer BOER
Ik dacht dat mevrouw Boidin ook nog wat wilde zeggen, maar dat is niet zo. Neen, wij hebben er ont
zettend veel van geleerd. Wij in ieder geval wel, want wij zeggen gewoon: neen. Dat is heel duidelijk.
Het punt is namelijk, en wat dat betreft heeft u mazzel, dat de ruimte bij de aannemers wat groter is
dan toentertijd bij Mezz, want u weet nog precies hoe dat ging bij Mezz. Het was een investeringsver-
haal van bijna 6 miljoen - 5,9 - en toen het op een gegeven moment gebouwd moest worden durfde
niemand het risico aan en is het vertaald naar een prijs van 9,8 miljoen gulden. Het zit nu wat ruimer.
Ik denk dat ze gewoon de boetes die ze eventueel krijgen van de NMa terug moeten verdienen, dat ze
daardoor wat zuiniger gaan werken, dus in die zin zou u het geluk kunnen hebben dat het voor de
11,8 miljoen die u bedoelt, gebouwd gaat worden. Wij houden daar echt onze twijfels bij, want wij
hebben een heel slechte historie in deze stad. Nogmaals, ook op andere gronden vinden we het heel
erg zonde. Als u dan toch een Grafisch Museum wilt hebben, dan vinden wij: doe dat niet in dit ge
bouw. Ik snap niet wat mevrouw Boidin bedoelt als ze zegt dat je met de burgers moet praten. De
burgers zijn gewoon tegen. De Klankbordgroep heeft echt zijn uiterste best gedaan om aan te geven
hoe tegen ze zijn. Het Grafisch Museum had er wat hun betreft wel mogen komen - niet eens wat ons
betreft maar wel wat de Klankbordgroep betreft - maar dan in een ander gebouw. Ze hadden op een
gegeven moment een plan voor de Vlaszak. Dat prachtige gebouw waar de Sociale Dienst in zit, gaat
tegen de vlakte. Zonder enige traan wat ons betreft. Het had nooit gebouwd mogen worden, het is
echt een onding. Maar dat zien we nu ook heel langzaam, dus we leren wel, zij het heel traag. Het
Grafisch Museum moet niet op de plek van De Beyerd komen. Nogmaals, wat ons betreft had De
Beyerd een Huis der Kunsten moeten zijn. Dat is het helaas niet geworden en daarvoor krijgt het ook
de kans niet meer. Over de burgers zegt u: zij moeten erbij betrokken worden en betrokken blijven,
maar dat doen ze niet meer nu ze zoveel moeite hebben gedaan. Ik ben het helemaal met u eens, ze
werken zich helemaal te pletter om te voorkomen dat dit gaat plaatsvinden en het gaat gewoon door
omdat het nou eenmaal in het collegeprogram is vastgelegd. Ik vraag me echt af of u, als straks dat
bedrag wordt overschreden, het Programakkoord dan loslaat. Ik kan in ieder geval duidelijk zijn. Ik heb
hier nog staan: 'spijt', want aan het eind van die hele periode toen Mezz voor 11 miljoen klaar was, zei
mevrouw Boidin: 'nooit meer met deze architect', terwijl zij een paar jaar eerder in het begin van de
discussie van die 3,3 miljoen heel enthousiast was over deze architect. Dus ik hoop echt dat u en
thousiast achter uw plannen blijft staan. Nogmaals, 40 duizend bezoekers. Ik heb hier ook staan: 330
duizend bezoekers in het Chassé Theater voor 25 euro per kaartje. Hier gaan ze 80 euro per kaartje
kosten. Dus elke keer als er een bezoeker komt, kun je ze beter met de hele familie per trein naar
Groningen laten gaan. Dat is een stuk goedkoper.
De VOORZITTER
Het woord is aan de heer Schoenmakers.
De heer SCHOENMAKERS
Mijnheer de voorzitter. Laat ik duidelijk zijn. Breda '97 is tegen het voorstel om te investeren in het
Grafisch Museum en wij hanteren hiervoor twee overwegingen. Een economisch en een cultureel
argument. Ik ben het met u eens dat een Museum voor Grafische Vormgeving een versterking kan
betekenen voor het culturele imago van de stad. Breda '97 onderschrijft dit ten volle, laat daar geen
misverstand over bestaan. Maar niet nu, in een periode van recessie. Niet nu, omdat de rijksoverheid
met diepingrijpende bezuinigingen komt en de bomen niet langer tot in de hemel groeien. Dan moet
men nu de politieke moed hebben om de investering voor het museum in competitie te brengen met
zaken die voor de burgers van Breda van groter belang zijn. Hierbij denken wij aan sociale woning
bouw, herstructureringsgebieden, armoedebeleid, voorzieningen voor jongeren, het integratiebeleid,
onderwijskansenbeleid, de maatschappelijk opvang, begeleiden van asielzoekers, de WVG en de Wet
Werk en Bijstand, behoud van de ID-banen, voorkomen van voortijdig schoolverlaten, maatregelen ter
verhoging van veiligheid, en reïntegratieprojecten. En vanmorgen hebben we kennis genomen van