30 oktober 2008
440
Maar gezien de huidige financiële situatie is een goed rentmeesterschap een eerste vereiste. U kunt
de ogen sluiten, u hoort dat nu, en net doen alsof de problemen aan Breda voorbij gaan. Het is nog
altijd een gegeven dat regeren vooruit zien is. Overigens kan ik u wel meedelen dat de SP akkoord
zal gaan met deze nota. Hij is goed geschreven. Hele goede en leuke dingen zitten erin en dat
verdient ook om aangenomen te worden. Maar we zullen wel op het geëigende moment terug
komen met het voorstel om sommige zaken financieel beter aan te laten sluiten bij de door ons
gewenste situatie. En ik kan me zelfs voorstellen, voorzitter, dat het college met voorstellen in
deze in onze richting zou kunnen komen.
DE VOORZITTER:
Het woord is aan de wethouder.
WETHOUDER WILLEMS:
Voorzitter, geachte leden van de raad. Ik heb mij afzitten vragen waar ik moest beginnen en ik
moet mij ook afvragen waar ik moet eindigen, want het is een nota die er nogal toe doet. En dat
hebben velen van u ook onderstreept. U hebt de hoofdlijnen van de nota ook in grote lijnen
omarmd. In eerste instantie in de commissie was dat wat egeltjesachtig, wat voorzichtig, zo van is
dit wel wat wij willen. In de laatste versie en ook in de commissiebehandeling, beluister ik een veel
groter enthousiasme, en ik ben blij dat ik dit traject samen met u heb door kunnen maken, want zo
kom je samen steeds weer tot een betere nota. Natuurlijk blijven er nog enkele punten om op de i
te zetten. Daar ga ik vanavond ook graag nog even op in. Maar ik wil vooral iedereen bedanken uit
het culturele veld en ook daarbuiten, en ook in de raad, die ervoor gezorgd hebben dat die nota is
geworden wat hij geworden is, de Factor C. Daarbij had ik natuurlijk niet in het minst uw hulp
nodig voor een aanzienlijke financiële impuls in het culturele veld. Dat vergeten we wel eens. Maar
er wordt in twee jaar tijd 5 miljoen meer in het cultuurbeleid in Breda gestopt als in de afgelopen
jaren tot en met 2008. Dat is een aanzienlijke impuls, waar u, dankzij de behandeling in de
kadernota, dankzij onze acties richting provincie, dankzij onze afspraken met het rijk, nu tevreden
op terug kunt zien. Dat hebben wij toch maar mooi in onze zak voor de komende jaren. En dat is
voor een groot deel ook structureel geld. Dat betekent dat er niemand op achteruit hoeft te gaan.
Sterker nog, bijna iedereen gaat erop vooruit, in financiële zin, maar ook in beleidsmatige.
Je kunt vaststellen dat wij met de nieuwe instrumenten, en met name de fondsen en het geld voor
amateurkunst, zou ik daar wel willen noemen, dat wij ongeveer het vijfvoudige uit gaan geven per
jaar als wij de afgelopen jaren voor al die onderdelen beschikbaar hadden. Een fonds presentatie,
een fonds productie, de participatiegelden en de subsidies voor amateurkunst zijn dus allemaal
structureel en systematisch verhoogd voor de komende jaren, met ingang van 2009.
Dat is nu de bestaande situatie. Iemand, ik geloof de heer Boer, had het over Breda Foto, die zou
klagen over een fooi van 25.000,— ten opzichte van, en vergeleken met anderen. Ik kan op de
eerste plaats vaststellen dat dit jaar, dankzij mijn eigen inzet, Breda voor€ 100.000,— aan
subsidie heeft gehad voor deze uitgave, en voor de komende jaren structureel 150,000,— in de
nota toegevoegd heeft gekregen. Datzelfde geldt voor het Graphic Design Festival. Dus voor al dit
soort zaken die wij belangrijk vinden, hebben wij geprobeerd om de afgelopen tijd middelen te
vinden. En daar heb ik uw steun bij gekregen en ook hard nodig gehad, want anders was het een
mooie nota geweest, zonder handen en voeten en zonder geld. En u weet dat ik daar niet voor
kies.
Maar dan moet je wel keuzes maken. En dat zijn die pijlers waar we het over hebben. Je maakt
een breed fundament, voor de amateurkunst, voor de professionals en voor de amateurs, voor alle
disciplines, inclusief klassieke muziek. U weet het misschien niet, maar ik ben niet alleen een
liefhebber van grafisch ontwerpen, Graphic Design, maar ook van klassieke muziek, wat minder
van pop. Maar dat doet er helemaal niet toe. Ik heb zelf poppentheater gespeeld vroeger. Er is
bijna geen discipline waar ik niet hartstochtelijk van kan genieten. En die krijgen allemaal een
grote ruimte in Breda in deze visie. Maar daarnaast, en een aantal van u heeft dat ook bevestigd,
moetje keuzes durven maken, wantje kunt niet boven het maaiveld uitblinken als je niet
prioriteiten stelt op een ander terrein. En daar hebben we met die twee pijlers, erfgoed en
beeldcultuur, voor gekozen. Niet omdat ik die zo leuk vind, maar omdat die in de stad wortels
hebben, waar draagvlak voor is. En dat is dankzij een debat van bijna een jaar gebleken, en door u
ook bevestigd op verschillende momenten. En ik ben blij dat we die keuzes, die twee pijlers, dat we
die ook herkenbaar durven neerzetten en dat we daar ook extra geld in kunnen stoppen. Dus dat is
niet iets wat ten koste gaat van anderen, maar wat we extra kunnen investeren om daarmee ook
cultuur als middel, - en dan is het misschien wel zoals mevrouw Vroonhoven dat bedoelde -,
cultuur als middel om een stad te promoten en om de leefbaarheid van de stad te vergroten, om
daarmee de kwaliteit van de stad te vergroten, zowel voor de eigen inwoners, als voor de
bezoekers, als voor het bedrijfsleven. En ik denk dat cultuur, ik dacht dat mevrouw Vossenaar dat
ook nog eens memoreerde, eigenlijk een onmisbaar element is in de kwaliteit van je stad. Daar zijn
we inmiddels wel achter. Vandaar dat we ook op dat punt iets moeten durven en lef moeten tonen