- 8 - Ondat sommigen dat zien aankomen, namelijk dat we ons eigen leven onmogelijk aan het naken zijn, proberen ze er wat aan te doen* Incidenteel, volgens verkeerde methoden, dikwijls slechts gedeel telijk geïnformeerd, of zo maar wat schoppend tegen de maatschap pij. Daarbij verschuilt iedereen zich achter iedereen, en hebben we in Nederland bijvoorbeeld de zaak proberen te sussen net een milieu minister, of met milieu-commissies. Ik wil daarom hier op deze zaak graag nader ingaan - en dank U alvast voor Uw welwillendheid om zo lang hierop te mogen doorgaan, omdat het zo'n ontzaglijk groot probleem en tegelijkertijd zo'n ingrijpend levensveranderen be tekent. Want waar we voor komen te staan is niets minder en ook niets meer dan een milieu-revolutie. In onze recente geschiedenis konnen we twee revoluties: - de vrijheidsrevolutie (achttiende eeuw - Frankrijk - Amerika); - de sociale revolutie eerste helft van de twintigste eeuw). Een derde - vreedzame revolutie blijkt nu noodzakelijk. Een revo lutie om een andere mentaliteit. We vechten niet meer alleen voor welvaart, maar voor het welzijn van de mensen. Zouden we alleen maar aan welvaart denken, dat blijkt bijvoorbeeld duidelijk in een begrotingsopstelling dat we alleen economische overwegingen in beschouwing nemen om het totaal beschikbare te verdelen. Gaan we verder, dan gaan wc belangen afwegen, waarbij argumenten, wat voor baat heeft de maatschappij erbij?: Vandaar ook de niets zeggende kreet: "de vervuiler betaalt". Toch kan men hierbij niet buiten de politiek, omdat daar de bron aanwezig is om de mogelijkheden te scheppen aan ons welzijn te gaan werken. Dat mijnheer de voorzitter is ook de reden, dat ik binnen deze Raad hierop zc uitv erig durf in te gaan. In 's-Graven- hage weet men bijvoorbeeld drommels goed, wat ons boven het hoofd hangt, naar men staat gewoonweg voor het blok. Besturen betekent immers beslissen. Je moet links of rechts om. Dus gaat het erom wat de nevenaspecten zijn, bijvoorbeeld of een Scheldesluiting nodig is, wat duurder is, en wel prestige er geschaad zou kunnen worden. Onze huidige regering is zeker niet dom, ze weet drommels goed dat welva.art alleen niet voldoende is, en economisch gezien moet ik ook toegeven dat de tegenstelling welvaart-welzijn onzin is, want ook een welzijnstekort is te vertalen in het economische schaar- ste-begrip. En dan stuit je al op dat hele gecompliceerde probleem, want als de welvaart afneemt, neemt de werkloosheid toe, en kun je de wel zijnszorg al vergeten. Zelfs Thomas van Aquino stelde als eisi Voor een goed geestelijk leven is een zekere welvaart nodig. Vertalen we geestelijk leven in welzijnszorg en we kunnen alleen beamen. Het blijft dan ook oen eindeloze discussie, waarin een ja of neon even zwaar geladen zijn. MOETEN WE DAN TOCH PROVOCEREN - of PROVOCERENDEN STEUNEN. Mijn antwoord is NEEN! Hoe minder weerstanden er worden opgewekt hoe neer kans er is op succes. In een kleine gemeenschap als de onze, hebben we dit aan een onbeduidend aspect als onze plastic zal al kunnen ervaren.

Raadsnotulen en jaarverslagen

Prinsenbeek - Notulen van de gemeenteraad | 1972 | | pagina 101