-3-
zij hem een kapitaal van 40.000 gulden ter hand stellen, zodat hij vrij van zorg
de oude dag tegemoet kon zien. Dat het buitenland hem als een der grote meesters
eerde, bewijst het feit, dat tal van later vermaard geworden musici zijn leerlin
gen zijn geweest: Melchior Schildt, 3. Scheidt, Scheideman de leermeester van
Jos. Ad. Reinken)Sijfert, Jacob Praetorius enz. Te Hamburg noemde men hem dan ook
"den organistenmaker". Van zijn werk zijn tijdens zijn leven in druk verschonen:
LIVRES 1-4 DES PSAUMES DE DAVID a 4 - 8 PARTIES (l604 - 1623, Amsterdam en Haar
lem), RIMES FRANCOISES ET ITALIENNES a 2 - 3 PARTIES AVEC CHANSONS a QUATRE PARTIES
1612, Leiden), CANTIONES SACRAE/CUM BASoO CONT. AD ORGANTJM 5 VOC. (1619, Antwerpen),
alsmede chansons en bruiloftsliederen. Voor de Vereniging van Noord Nederlandse
Muziekgeschiedenis heeft Max Seiffert bij de firma Breitkopf und Hartel 18S5 - 1903
een uitgave van Sweelinck's gezamenlijke werken bezorgd in 12 delen, door H. Gehrim nn
B. v.d. Sligtenhorst - Meijer gaf in 1928 - 1929 de klavierwerken van Sweelinck in het
licht. Rob. Eitner bezorgde 1876 de uitgave van een aantal orgelwerken. Zie:
F.H.J. Tiedeman, Levensschets van J.P. Sweelinck 1876, 2e druk 1892), K. Seiffert:
"J.P. Sweelinck und seine directen Schül^r" in Vierteljahrschr. f. Musikw, 1891.
0 B R C H T JAKOB ook wel: H0BRECHT, 0BREHT of (e)OBSRTUS), geborenomstreeks
1430 te Utrecht, overleden 1505 te Ferrara aan de pest, de grootste contrapuntist
van zijn tijd naast 0KEGHEM. Was 1474 zanger in de kapel van de hertog van Ferrara,
vervolgens te Utrecht, waar Erasmus tot zijn leerlingen behoorde, daarna 1483 - 1485
kapelmeester van do dom te Kamerijk, 1490 te Brugge, 1492 te Antwerpen, 1498 weer te
Brugge, 1500 proost te Torhout (in W. Vlaanderen), 1501 weer te Antwerpen, 1504 te
Ferrara. Er zijn van Obrecht bekend 24 missen, 22 motetten, een aantal wereldlijke
werken en een passie- muziek. Als bewijs hoe zeer reeds zijn tijdgenoten zijn wer
ken op prijs stelden moge gelden, dat Petrucci reeds in 1503 een bundel van 5 zijner
missen drukte en enige jaren later gaf Grogor Mewes weer 5 missen in één deel uit.
Vele andere missen, motetten en chansons bevinden zich voorts in bijna alle verzamel
werken uit zijn tijd. Naast Dufay schijnen Barbireau en Okeghem grote invloed op zijn
ontwikkeling te hebben gehad. Op aanstichting van de Vereniging voor Noord - Neder
landse Muziekgeschiedenis heeft Johannes Wolf in 1912 - 1921 bij Breitkopf und
Hartel een gezamenlijke uitgave zijner werken missen, passiemuziek, chansons, mo
tetten enz.) in het licht gegeven. O.J. Gombosi wijdde 1925 een proefschrift aan
Obrecht, waarin hij 31 muziekstukken opnam, welke aan Wolf onbekend waren.