4
Raadsvoorstel vervolg/ 109
Aan de hand van een oriënterend gesprek, waarbij de voorwaarden, het
programma van eisen en een overzicht van mogelijke lokaties (zie
bijlage nr. 2**) is uitgereikt, is aan deze exploitanten gevraagd om
een aanbieding te doen voor een periode van vijf jaar met een optie
voor een tweede periode van vijf jaar, om een onderscheid te maken wat
betreft het aantal lokaties voor borden (100 of 150) en om tot een
bepaalde verhouding tussen culturele en de commercieel culturele
evenementen/voorstellingen te komen (bij 100 lokaties drie respectie
velijk één serie en bij 150 vier om twee) (één serie is 25 lokaties)
Dit zijn de belangrijkste parameters om de financiële aspecten te
kunnen beoordelen. Dit houdt verband met de gebruikelijke methodiek
dat voor culturele evenementen lagere vergoedingen worden gevraagd dan
voor de commercieel culturele voorstellingen. De resultaten staan in
de als bijlage A** gevoegde selectiematrix vermeld. Benelux biedt de
gemeente het hoogste garantiebedrag (in de eerste periode van vijf
jaar 80.000,- per jaar bij 150 en 48.000,- per jaar bij 100
lokaties) en ook de hoogste afdracht per gebruikte lokatie (bij 150
lokaties 38,5% van het aan de commerciële adverteerder in rekening
gebrachte tarief, respectievelijk 42% bij de culturele adverteerder)
Bij 100 lokaties veranderen deze cijfers in 32,1 en 40%)Op grond van
deze bedragen heeft Benelux zonder meer het voor de gemeente meest
gunstige bod gedaan.
Op de tweede plaats komt G&D, en Hoffman sluit de rij Wel moet
opgemerkt worden dat het door Benelux voor de culturele sector voorge
stelde tarief hoger uitkomt dan dat van G&D (bij 150 borden 47,50
exclusief BTW tegenover 40,- exclusief BTW per bord per tien dagen,
bij 100 lokaties 50,- en 40,-). Hoffman zit hier met 44,-
exclusief BTW tussenin.
Voor een nadere verklaring van de begrippen "cultuur" en "commerciële
cultuur" het hierna volgende.
Het programma van eisen maakt een onderscheid tussen culturele en
commercieel culturele evenementen. De eerste soort komt in aanmer
king voor een lager tarief en krijgt prioriteit bij vier, respec
tievelijk drie series. Maar wat verstaan we onder cultuur en wat
onder commerciële cultuur? In aansluiting aan enige discussie nam
de overleggroep de landelijk veelal gehanteerde omschrijving over:
Onder "cultuur" wordt verstaan alle culturele evenementen op het
gebied van theater, muziek, dans, muziektheater, film, tentoon
stellingen en collectieve acties op cultureel en cultuurhisto
risch gebied en onder "commerciële cultuur", evenementen zoals
cursussen, bibliotheken, culturele reizen, mineraalbeurzen,
buurtinitiatieven, fietsmanifestaties, boeken, cd's, braderieën
alsmede ideële acties en de overige (sport)evenementen.
De eerste beoordeling ligt bij de exploitant, die daarvoor gebruik
maakt van de door de gemeente aangegeven begrenzing. Bij twijfel
dient de exploitant contact op te nemen met de gemeentelijk coördi
nator buitenreclame van de DSB.