aanwezig te zien,,
B<&oncud,3cL '.-at-aan er in Nederland geen grenzen
(dus ook niet tussen Breda en Nieuw-Ginneken)sinds door
tolopheffing en afschaffing van plaatselijke accijnzen v3.11
een gemeentelijke economie niet meer gesproken kan worden.
Wij kunnen dan ook niet inzien, dat in economisch opzicht
de huidige grens voor Heusdenhout een lastige barribre
betekent Wol kunnen twee of meer gemeenten 0$ gedeelten
daarvan een min of meer eenzelfde sooiaal-eoonomisch as
pect bieden, doch hieruit vlooit dan niet voort, dat zij
moeten worden samengevoegd» Dit zou overigens voor de be
trokken bewoners ook geen verandering brengen9
Ook sociaal zal een annexatie weinig vernadering bie
den» Immers onze sociale wetgeving is landelijk en niet
plaatselijk» Blijkbaar heeft men hier de Noodwet Ouder
domsvoorziening op het oog. Maar dit kan toch bezwaarlijk
als een annexatie-argument gelden, want dat betreft slecht 3
een zeer klein aantal inwoners en dan zou dat ten aanzien
van alle lager geklasseerde gemeenten gelden»
Welk cultureel voordeel een grens. .i jziging aan Heusden
hout zou opleveren, is ons evenmin duidelijk. Geen enkele
Bredase culturele 3 n*** "Hing komt daardoor dichterbij te
liggen. Het Zc, geen enkele wijziging brengen in de
culturele beleving van de Heusdenhouters, Hoogstend? kunnen
zij het cultuur-eigenedat Heusdenhout ongetwijfeld heeft,
verliezen, wat zeer zeker te betreuren zou zijn#
Dat het kernpunt van het kerkelijk leven van Heusden
hout wordt gevormd door de op Breda's grondgebied staande
parochiekerk - want dit zal wel bedoeld zijn met "zich
cumuleert op" - vinden ondergetekenden evenmin een steek
houdend 'v^vumentZou het dit wbl zijn, dan zouden nog vele
annexaties nu. -.+•* hebben» Ook ten nadele van Breda,
want een groot gedeelDo TJ3 venhout se laan met Bieberg
en Galderseweg, beide onder Breda maar parochie Ulvenhout,
zijn, zowel wat kerkelijk en verenigingsleven als onderwijs
betreftgeoriënteerd op de parochiekerk van Ulvenhoutge
meente Nieuw-Ginneken, - Vorder -
2 -