Verg 29 Dec 1938. 376.
daarvan ingaan. Spreker heeft wel de vergadering
verlaten, maar hij heeft niettemin gehoord, wat
er gezegd is*
Spreker heeft Jjiet belangst-blling geluisterd naar
het tweede deel van de algemeene "beschouwingen van
den heer Brinkerhof, Het eerste gedeelte heeft een
zuiver algemeen karakter en daar hebben we hier
niets mee te maken. Wanneer de Pastoor van Ginneken
caféhouders zou ontraden bepaalde vergaderingen toe
te laten, dan is dat een zuiver particuliere zaak,
?/aar we hier niets mee te maken hébben. Hetzelfde
geldt voor de handelingen van de autoriteiten in
;Limburg. De toestanden in Duitschland behoeven hier
'evenmin besproken te worden. De Sociaal Democratische
partij heeft daar een droeve figuur geslagen. Ze
was daar ten tijde van de nat ionaal-socialistische
revolutie zelfs mede aan het bewindr Het socialisme
heeft daar^weini-g ruggëgraaV. getoond. Waarom ie de
heer Brinkerhof nog niet Vérder gegaan en waarom
heeft hij .niet' gesproken ovèir Mexico en Spanje enz.
Duizenden katholieken zi.jn "daar' vermoord. Dat alles
had hier buiten bespreking'moeten blijven. Spreker
wil echter den heer^ Brinkerhof ook een pluim op den
hoed steken-. De heer Bïinkerhof steeeft met groote
ijver de belangenj^an de gemeente na op zijn wijze,
zooals hij de zakèn ziét.' %ï'j wi'l .bereiken, wat hij
meent, dat juist is. Zooals hij de zaken ziet, moet
het echter gebeuren en dat noemt hij dan democratie,
maar dat is autocratie. De minderheid moet zich neer
leggen bij de besluiten van de meerderheid. De motie
van orde, welke door spreker is gesteld, beschouwt de
heer Brinkerhof als een onderdrukking van de minder
heid. Deheetr Brinkerhof moet zich leeren beheerschen
en hij moet leeren, wat democratie 1b, De heer Brin
kerhof heeft ook de Christelijke naastenliefde in
het geding gebracht. Velen, die zeggen, dat de
Christelijke naastenliefde hl',et wordt beoefend, doen
er zelf niets aan. Ze moet-én.bifj zich-zelf beginnen.
In dit verband moet spreker wijzen op de houding van
de S.D.A.P, Wat van andere .SyLjde wordt voorgesteld,
wordt door haar afgebroken, "JDe' heer Brinkerhof koes
tert kwade: gedachten, De. R.4C; Staatspartij dient wel
'degelijk het arbeidersbelang». De Nieuwe Gemeen
schap beziet de heer Brinkërïjof ook zeer verkeerd.
Ze wordt beschouwd als propaganda voor de katholieke
-zaakè Spreker herinnert nog aan het epaarkwartje,
waartegen .de heer Brinkerhof en de. heele S.D.A.P.
zich hebben verzet. Hiervan wordt than6 door duizen
den geprofiteerd. De socialistische Wethouder Dijke
té Rotterdam heeft gezegd,-dat dit de mooiste re-
gèl'ing Isj welke ooit is "getroffen.
Volgens den heer Brihk'efhof zou spreker het
vorige jaar krenkende woorden hebben gesproken aan
het aörep van andere Raadsleden in zake de subsidie
aan het O.L. Vrouwelyceum. Het onderwerp is echter
voor de katholieken een voornaam punt. De heer
Brinkerhof